צור קשר

כולם מדברים על תמ"א 38

תמ"א 38 הינו תקן שהפך לצו-האופנה בתחום הנדל"ן. מהרגע בו הפך לסטנדרט בתעשייה תהליך התמ"א 38 הפך לסחורה מבוקשת במיוחד, שהפכה למטרה עיקרית אצל חברות נדל"ן ויזמים בודדים כאחד. הגיע הזמן לעשות קצת סדר ולהסביר במה מדובר.

ראשי התיבות תמ"א 38 מייצגים את המשפט "תוכנית מתאר ארצית", תוכנית שנוסחה ועוצבה על-ידי קבוצה של מומחים מכל הארץ, וקיבלה את אישור ממשלת ישראל כבר בתחילת שנת 2005. עיקר התוכנית הינו יצירת תקן מבני לצורך חיזוק ותמיכה במבנים קיימים, לצורך עמידות מרבית במקרה של רעידת אדמה.

הסיבה שתקן זה הפך כה פופולארי היא האפשרויות השונות והמגוונות שתקן זה מאפשר לקבלנים המבצעים את עבודות התמ"א בבתים משותפים.

פרויקטים של תמ"א 38 בירושלים תפסו תאוצה משמעותית בשנה האחרונה בשל היתרים ממשלתיים לביצוע באזורים חדשים בעיר.

 

מה ניתן לבצע בתמ"א 38

תמ"א 38 מאפשרת לקבלנים מספר אופציות לבנייה (מעבר לחיזוק המבנה):

1. ניתן להרחיב יחידות דיור קיימות – כל דירה יכולה לזכות בעוד שטח של עשרים וחמישה מ"ר (ברוטו)

2. הקמת שתי קומות נוספות – ניתן לבנות עוד שתי קומות עם דירות חדשות לחלוטין

3. הרחבת שטח בנייה – ניתן להרחיב את השטח הבנוי ולבנות עוד שתי דירות

4. בקומה המפולשת – ניתן להרחיב שטח מבנה או לבנות דירה חדשה.

5. תוספת מעלית – אין בכך חובה, אך במסגרת תמ"א 38 ניתן להוסיף מעלית לבנין.

6. פתרונות חניה – במסגרת ביצוע תמ"א 38, תיבנה חניה לדירות החדשות.

התקן מפרט ומסביר עוד פרטים רבים, הגבלות ומקרים יוצאי דופן, אך אלו הם עיקרי הדברים. אפשרויות הבניה הרבות יצרו נישה חדשה בשוק, ובתים משותפים רבים הפכו מבניין שלא עניין את הקבלן הממוצע, לבניינים עם פוטנציאל גבוהה לרווח.

עבודה מול חברות קבלנים

כמו בכל תחום, גם בתחום בניה זה ישנם בעלי מקצוע איכותיים ואיכותיים יותר. כאשר מחליטים על ביצוע תמ"א בבניין משותף, ומתחילים את החיפוש אחר הקבלן הנכון, חשוב למצוא את הקבלן שנכון עבורכם ומומלץ לשקול מספר דברים. הראשון הינו חוסנו הכלכלי של הקבלן.

קבלנים בודדים מציעים לעיתים הצעות מפתות במיוחד, שכן התחרות בשוק גדולה. כשניגשים לבצע החלטה בסדר גודל שכזה, מומלץ לעצור בעד הפיתוי, ולהבין את המצב. קבלן ללא חוסן כלכלי שעומד מאחוריו לביצוע העבודה במלואה עלול למצוא את עצמו ללא היכולת להשלים את המטלה.

מקרים רבים מסוג זה התרחשו מאז שאושר התקן, ומכאן שרוב הבניינים שעוברים תמ"א 38 נמצאים בבנייה ופיקוח של חברות גדולות יותר, המתמחות בפרויקטים מסוג זה.כיום עומדת רשת האינטרנט לשירותכם, ואין צורך להסתפק במה שמוצאים במקרה. ביצוע מחקר ומציאת חברה רצינית עם ניסיון של שנים הוא מהלך נכון, בריא, ומשתלם לאורך זמן.

התהליך מתחיל ביצירת הקשר הראשוני, ובמספר פגישות קצרות המובילות למפגש כללי, הוצאה של חוזים, ותחילת עבודה. חברה מקצועית תוביל אתכם יד-ביד מרגע ההחלטה ועד לסיום העבודה, ואחד הדברים שחשוב לוודא הוא מה תחום האחריות של החברה כלפי הדיירים לפי החוזה שבידכם, טרם החתימה.