צור קשר

שיפור חיי בעלי מוגבלויות

יש דברים קטנים שעשויים לחולל שינוי גדול. אביזרי עזר ונוחות לנכים ולמוגבלים עשויים להימנות עמם. נכים ומוגבלים רבים סובלים מהעדר הנגשה מתאימה במרחב הציבורי, ולא אחת גם הבית הפרטי שלהם אינו מותאם לצרכים הנובעים ממוגבלותם.

שיפור הנגישות והניידות מהווה תרומה גדולה לאיכות חיי המוגבלים ומאפשר להם ליהנות מדברים, אשר בהעדר אמצעים חיוניים המאפשרים להם לנוע ולהגיע למקומות שונים, לא היו יכולים ליהנות מהם.

אחד הדברים המקלים על נכים בבית הוא מדרגון לנכים. מדובר בכיסא מעלון שמחובר למסילה שמותקנות על המדרגות המובילות אל הקומות העליונות. המוגבל הנדרש לשימוש בכיסא ובמדרגון יכול להפעילם ללא סיוע חיצוני.

אין ספק כי התועלת והערך המוסף שבהתקנת מעלון מדרגות או מדרגון לנכים משפר באופן שעשוי להיות דרמטי את איכות חייהם ולו רק משום שהוא מאפשר להם להמשיך להתגורר בביתם ללא צורך בהעתקת מגוריהם לדירה אחרת, עם כל העלויות הכרוכות בה והקושי להסתגל לסביבה חדשה. לכן, לא ניתן להפריז בתרומה העצומה של אמצעי עזר חיוני ומועיל זה לאיכות חייהם של בעלי מוגבלויות ולרווחתם.

כיום ניתן לבחור במדרגונים מעוצבים, המנגישים ומזמנים לבעלי המוגבלויות את האפשרות לעלות ולרדת בין קומות הבית ומפלסיו באופן שאינו מחייב התאמה נוספת לאחר התקנת מדרגון.

אמצעי טכני פשוט לכאורה משנה שינוי מהותי את חיי הנזקקים לו. האופן שבו הוא מקל עליהם מאפשר להם לחוש שיפור באיכות החיים. השיפור בא לידי ביטוי גם בחיזוק הביטחון העצמי ובתחושת הערך והכבוד העצמיים; המדרגון מייתר את הצורך להסתייע באדם נוסף לצורך עלייה אל קומה גבוהה ובירידה ממנה. הוא לא תלוי בזולת. הוא חש תחושת שחרור ועצמאות, חרף המגבלה.

שיפור נגישות במרחב הציבורי

הנגשת מוסדות ציבור חיוניים כגון בנקים, דואר, משרדים ממשלתיים, כמו גם בתי קפה, מסעדות, אולמות קולנוע ותיאטראות היא צורך קיומי עבור בעלי מוגבלויות ולא רק מותרות. ככל שהמרחב הציבורי מונגש להם ומקל עליהם, כך מתאפשר להם השילוב בחיי הקהילה ובעיקר תחושה שהם לא מודרים בגלל העדר נגישות.

לשיפור הנגישות במרחב הציבורי יש קשר ישיר והדוק עם שיפור חייהם של בעלי מוגבלויות שונות. קשה להפריז בחשיבות ובתועלת הגלומות בשיפור נדרש של נושא הנגישות. קשיים פיזיים הם חלק בלתי נפרד מחיי המוגבלים, לבד מקשיים נפשיים הנלווים פעמים רבות לקושי הפיזי.

אין ספק כי חייו של בעל מוגבלות הסובל מנכות קשה בכלל ובאי האפשרות ללכת על רגליו בפרט עשויים להיות מעט נוחים וקלים יותר כאשר בביתו מותקן מדרגון ומחוץ לו  מונגשים המקומות שאליהם הוא צריך ורוצה להגיע .